GELİŞİM VE ÖĞRENME
Piaget’e göre zihinsel gelişim iki süreçten oluşur: gelişim ve öğrenme. Gelişim kendiliğinden oluşur, öğrenme ise başka uyaranlara bağlıdır ve duruma göre kısıtlılık gösterebilir. Gelişimi etkileyen ilk etken olgunlaşmadır, ikinci etken nesnelerle deneyimdir. Nesne sürekliliğinin kazanılması için bebeğin öncelikle bir nesnenin bir görünüp bir kaybolduğunu deneyimlemesi gerekir. Nesnelerle deneyim kavramı önce somuttur, yaş ilerledikçe nesneyi zihinde canlandırabilir. Üçüncü etken sosyal aktarımdır. (kitaptan okuyup öğrenme ya da erişkinden gelen bir açıklama) Bilginin sosyal olarak aktarımı bilişsel gelişimi hızlandırır ama tek başına yeterli değildir. Dördüncü etken ise önceki üç etmenin bütünleşmesi olan dengelenimdir. Çocuk dış dünyadan gelen bilgiyi olduğu gibi almaz, onu özümleme ve uyma işlemlerinden geçirerek kendi iç sistemine uygun hale getirir, yeni bilgi girişiyle bozulan dengeyi yeniden kurmaya çalışır.
Öğrenme belirli bir duruma karşılık olarak bazı tepkilerin kazanılmasıdır. Dengelenim süreciyle birlikte yeni bir öğrenme şekli ortaya çıkar: zihinsel işlemler. Çocuk akıl yürütebilir, neden-sonuç ilişkisi kurabilir. (Piaget’e göre bu tip öğrenme kalıcı öğrenmedir.) Yani öğrenme gelişimin bir ürünüdür.
Piaget’e göre zihinsel gelişim iki süreçten oluşur: gelişim ve öğrenme. Gelişim kendiliğinden oluşur, öğrenme ise başka uyaranlara bağlıdır ve duruma göre kısıtlılık gösterebilir. Gelişimi etkileyen ilk etken olgunlaşmadır, ikinci etken nesnelerle deneyimdir. Nesne sürekliliğinin kazanılması için bebeğin öncelikle bir nesnenin bir görünüp bir kaybolduğunu deneyimlemesi gerekir. Nesnelerle deneyim kavramı önce somuttur, yaş ilerledikçe nesneyi zihinde canlandırabilir. Üçüncü etken sosyal aktarımdır. (kitaptan okuyup öğrenme ya da erişkinden gelen bir açıklama) Bilginin sosyal olarak aktarımı bilişsel gelişimi hızlandırır ama tek başına yeterli değildir. Dördüncü etken ise önceki üç etmenin bütünleşmesi olan dengelenimdir. Çocuk dış dünyadan gelen bilgiyi olduğu gibi almaz, onu özümleme ve uyma işlemlerinden geçirerek kendi iç sistemine uygun hale getirir, yeni bilgi girişiyle bozulan dengeyi yeniden kurmaya çalışır.
Öğrenme belirli bir duruma karşılık olarak bazı tepkilerin kazanılmasıdır. Dengelenim süreciyle birlikte yeni bir öğrenme şekli ortaya çıkar: zihinsel işlemler. Çocuk akıl yürütebilir, neden-sonuç ilişkisi kurabilir. (Piaget’e göre bu tip öğrenme kalıcı öğrenmedir.) Yani öğrenme gelişimin bir ürünüdür.
Yorumlar
Yorum Gönder